Af bestyrelsesmedlem Gunver Juul – tovholder for Sundhed og Miljø

Velkommen til jer alle! Desværre har vi ikke Kim her i dag, da han er i udlandet på arbejdet. Men han genopstiller heldigvis.

Indien

Vi kan generelt sige, at det går rigtigt godt med vore projekter i Indien – de fortsætter ved hjælp af de gode medarbejdere, vi har i huset. Stor tak til dem!

Desværre kan vi melde, at det ikke går nær så godt i Nepal, idet vi har haft mange problemer med at få indberetninger og rapporter om vore sponsorsager, og vi har ikke kunnet få projekter op at stå i de seneste år. Vi ved faktisk ikke, hvorfor det ikke sker, da vi gør mange forsøg på at få det til at lykkes. Vi har derfor måttet tage den beslutning at ændre på vores administration i Nepal. Eftersom vore aktiviteter er indsnævret til kun at omfatte sponsorsagerne, mener vi, at vi kan finde andre og meget billigere måder at administrere disse på, Vi behøver ikke 3 ansatte og et hus for at gøre dette 4 x om året. Det er vigtigt at pointere, at vi ikke agter at slutte vore aktiviteter i Nepal, men vi må have et rimeligt forhold mellem aktiviteter og administrationsudgifter. Det er dejligt at kunne fortælle, at vi allerede har tilsagn fra den tibetanske organisation, som uddeler vore sponsorsager i Pokhara, at de vil påtage sig samme opgave i Kathmandu.

Vi er midt i en omvæltning, og alle vil i det næste blad få besked om, hvordan vi afslutter den, og hvordan fremtiden bliver for TC i Nepal.

Administrationen herhjemme

fungerer på samme måde, som den vi indførte sidste år.

Jette er ansvarlig for al det daglige arbejde, sponsorsagerne , udsendelse af penge til Indien og Nepal og medlemspleje. Det er et mega arbejde, som ingen anden har styr på i foreningen.

Kim tager sig af det overordnede økonomiske arbejde med regnskaber, forholdet til bankerne etc. sammen med vores fortræffelige revisor.

Selv tager jeg mig af spørgsmål fra medlemmer, der drejer sig om sundhedsprojekter og af ansøgninger om støtte, samt for kommunikationen med vore samarbejdspartnere i Indien og Nepal.

Vores udfordring er stadig økonomien! Det har vist sig at være meget svært, og faktisk endnu sværere i år end tidligere. Samtlige ansøgninger til institutioner og private fonds er blevet afvist i år - med henvisning til bevarelsen af Danmarks forhold til Kina. Foruden at være lidt pinligt, synes jeg, så er det jo meget frustrerende, og det sætter os i en vanskelig situation. Det er selvfølgelig også baggrunden for, at vi bliver nødt til at mindske vore omkostninger, hvor vi kan.

Samtidigt har vi bedt vores Director Tsering Thundup i Indien om at skaffe midler fra andre kilder, hvilket han er blevet meget dygtig til. Han har lige været i USA – inviteret til en kongres for organisationer, der støtter tibetanere i eksil, og vi håber at høre gode nyheder herfra.

strong>Vores ønske er flere medlemmer, der kan betale kontingent til vore udgifter herhjemme. Disse er blevet barberet ned til det absolut nødvendige, da vi gør alt arbejde selv, ikke har leje udgifter eller andet, og faktisk kun har revisor udgifter tilbage. Eftersom de er lovpligtige, kan vi ikke skære mere.

Så min opfordring er: Gå gerne ud og gør lidt propaganda for os.

For at afslutte med positive nyheder vil jeg lige nævne, at vi har fået en meget fin forbindelse med lederen i et stort reklame bureau, som er begejstret for vore projekter, og som har tilbudt at lave små film til YouTube om os. De er nu i gang med støtte fra vores nye medarbejder på bladfronten: Maria. Det vil forhåbentligt skabe opmærksomhed og give både medlemmer og donationer.

Som nævnt går alle Indiens projekter lige så godt som hidtil

Der undervises på alle planer helt op til det gymnasiale (vi er stadig den eneste ikke-indiske organisation, der har ret til at forberede studerende til de akademiske studier).

Vore sponsorsager kører upåklageligt.

De sociale projekter der indløber, bliver vurderet, og hvis det er muligt sat i gang. F.eks. fungerer Blodbanken meget fint – der reddes liv hver uge. Og det er selvfølgelig med til at give TC et godt ry og gøre det nemt for os at fungere i samfundet.

Vi havde håbet på en beretning fra Director, men han er så belastet af opgaver lige nu og af tragedier i familien, at vi må vente, indtil han kan finde tid dertil, og så vil hans beretning blive trykt i næste blad.

Nu sætter jeg lige kasketten tilhørende Sundhed og Miljø på:

Klinikken i Dharamsala fungerer på nøjagtig samme måde som året før: Head nurse Jigmey og home nurserne tager sig fortsat af alle i området, der søger hjælp og har desuden tilsyn på Old People’s Home.

Vores indiske Home Nurse har meddelt os, at han agter at forlade arbejdet for at tage tilbage til sin familie i landsbyen, men det er endnu ikke sket.

Vore home nurser i Ladakh er overtaget af de stedlige Welfare Offices under Home Department. Der er hvert år flere oplysnings kampagner om sundhed for børn, fødselsforberedelser for gravide, pleje af ældre og om specielle emner som rabies og de mest truende sygdomme som diabetes og maveinfektioner samt om ret kost og om forholdet mellem krop og sind.

Veterinær hospitalet fungerer også som hidtil, og eftersom vi modtager alt, hvad vi behøver af økonomi hertil fra Fondation Brigitte Bardot i Frankrig, er vi sikre på fortsættelsen af dette gode arbejde, der sørger både for gadedyrenes velfærd og for at forhindre udbrud af rabies, som nu er ekstremt sjældne i de områder, hvor vi arbejder. Vi har ikke nogen dyrlæge lige nu, og det er svært at lokke nogen til, fordi vores løn ikke kan måle sig med det, de kan tjene i industrien. Så vi får kun opereret, når dyrlæger fra Skandinavien, Australien eller Tyskland besøger os. Vi søger selvfølgelig hele tiden. I september tager jeg og Maria derud sammen med både en dyrlæge og en læge samt en gruppe andre hjælpere, bl.a. 3 unge mennesker, der stiller sig til rådighed på flere fronter og som skal møde vores arbejde for første gang.

Vi håber at kunne starte spirituelle rejser til Indien i samarbejde med vore medarbejdere i Dharamsala, sådan at vi arrangerer rejserne herhjemmefra, og vores personale overtager planlægningen af udflugterne derude.

Vi er taknemmelige for al den støtte, vi modtager fra medlemmer og andre, og vi håber, at vi vil kunne fortsætte på samme måde fremover. Alt, hvad vi kan bidrage med derude, har uvurderlig betydning for eksilsamfundet.

C/O Gunver Juul
Hvedevænget 1
3230 Græsted

Telefontid